I Jižní Amerika měla své hony na čarodějnice

ARCHIV / DĚSIVÉ LEGENDY / ZTRACENÉ VĚDOMOSTI / 4. 10. 2023

Stalo se to v roce 1703. Obětí honu na čarodějnice byla chudá dívka, která pocházela z argentinské provincie Tucumán.

Příběh „La Negra” Inés, poslané na onen svět církevními soudci, fanatickými stoupenci inkvizice, je dost zvláštní, i když v podstatě klasický. Vše se stalo v Tucumánu, kdy Argentina jako taková ještě neexistovala a byla součástí místokrálovství Río de la Plata. Don Francisco Luna y Cárdenas, mocný a významný španělský obyvatel v této zemi, udal svou služebnou, dívku z Tucumánu, známou jako „La Negra“ Inés. Obvinění nebylo zanedbatelné, zvláště v těch nepřátelských dobách, kdy byla moc – úplná a totální – uplatňována pevnou rukou a zbavena veškeré lidskosti katolickou církví, která byla de facto prohlášena za nositele té nejabsolutnější a nesporné pravdy. Z kazatelny se určilo, kdo byl věrný a kdo kacíř, který musel být vyhuben. Byl to první (a možná jediný) případ „čarodějnice“ zdokumentovaný v argentinské historii. A také první známý trest smrti, který – po blouznivém a smrtelném honu na čarodějnice – vyvrcholil upálením „La Negra“ Inés na hranici.

Don Francisco tvrdil, že služebná začarovala jeho ženu, a je také odpovědná za smrt jejích sester; vše pro nepopiratelné „čarodějnické
činy“. Údajný důkaz potvrzující takové zvěrstvo pocházel z úst španělského lékaře, který se stal nečekaným svědkem událostí. Ten mimo jiné prohlásil, že „La Negra” Inés „se dotýká hlavy své paní”, a poté předstíral, že udělal totéž s donem Franciscem Lunou y Cárdenasem, který podle jeho vyprávění začal zvracet kůstky vypadající jako z ropuch a několik klacíků trávy a jinou špínu, knoflíky, pomerančové květy, u kterých se nedalo určit, co to bylo.

Mučení pro pravdu

Naprostá vědecká přísnost slovutného doktora se stala hlavním pilířem v nejpodivnějším procesu proti „čarodějnici“ z Tucumanu, dokud nebyla „La
Negra“ Inés – přemožena brutálními mukami, jimž byla vystavena – a byla nucena přiznat i ty nejnesmyslnější nesmysly. Bylo s ní špatně zacházeno při nelidském mučení, hodném středověku, (podle toho, co bylo zjištěno v soudním rejstříku), až chudá žena řekla, že „k ní občas mluví ďábel, a že přichází ve španělském kostýmu, a že měla se snažit dát mu svou duši, a přitom ji učil umění čarodějnictví.“

Samozřejmě, aby byla fraška a šílenství kompletní, bylo zapotřebí ještě další dodatečné svědectví. Zaujatí a fanatičtí soudci katolické církve vzali na vědomí „gualicho“, aby zvrátili kletbu. Podle toho, co v té době zjistili sami inkvizitoři, „La Negra” Inés odhalila skrytá tajemství, aby „rozpoutala” čarodějnické dílo a označila díru v rohu kobky, kde byla bílá ropucha. Odsouzená žena jim řekla, že v žaludku ropuchy je „kouzlo“, které působilo na Dona Francisca a jeho manželku, a že aby se vše obrátilo zpět, stačilo zvíře zavřít do džbánu, který by se musel nacházet u nohy lože „postiženého“ manželství.

Takto postupovali jednotliví vigilanti spolu s lékařem malé (nebo žádné) důvěryhodnosti a nejvyššími hlavami místní církve. Příběh vypráví, že ropucha vyplivla čtrnáct trnů, „tři vlasy nemocných“ (Dona Francisca) a další „špínu“. Skutečnost byla „potvrzena” několika zvědavými sousedy. „La Negra” Inés zemřela zpopelněna na hranici 1. prosince 1703.

autor: Tomáš Stěhule
foto: Freepik


Štítky: , , , , ,





Mohlo by se vám líbit


Unlock the potential of your cryptocurrency investments with expert guidance. Visit Coinbase Login to discover comprehensive trading strategies and insights tailored for success. Покупаю на MagBo - берегу свое бабло!