Auta s atomovým reaktorem

ARCHIV / KURIOZITY / TOP články / ZTRACENÉ VĚDOMOSTI / 20. 3. 2023

Od poloviny 50. let do první poloviny 60. let se v automobilovém průmyslu objevovaly nápady, které se dnes zdají být bláznivé. Třeba auta s jaderným reaktorem, ze kterého bude zdroj energie.

Když jaderná energie teprve vstupovala do lidského života, optimisté věřili, že ji lze využít ve všech oblastech. Od lodí přes vozidla až po automatické kuchyně. Tyto projekty vyrostly na úrodné půdě: rychlý technologický pokrok, vznik ponorek a lodí s jaderným pohonem, a tak vznikly i plány na zmenšení reaktorů.

Dnes tyto projekty vyvolávají dvojí pocit. Na jedné straně úctu k inženýrům, již se snažili dát mírový atom do služeb lidstva, na druhé straně mírný strach z možných následků, který po zkušenostech z Černobylu, Fukušimy a dalších havárií cítíme asi všichni.

První koncept For Nucleon

Existuje plakát ze série „Closer Than You Think” amerického umělce Arthura Radebeugha (1906–1974). Krátká poznámka vypráví o pracích, jež se provádějí v různých společnostech po celém světě na konstrukci automobilů s jaderným pohonem, ale zde byl design vymyšlen Radebeughem.

Jedním ze zmíněných návrhů jsou auta Ford Nucleon (1957). Nejde o Radebeauovu fantazii, ale o skutečný návrh dosahující makety ve skutečné velikosti. Vůz měl být poháněn kompaktním jaderným reaktorem v zadní části karoserie.

Princip fungování vozu nezahrnoval použití spalovacího motoru. Místo toho se používaly parní turbíny, jejichž pára se ohřívala štěpením uranu podobně jako u ponorek s jaderným pohonem. Radioaktivní palivo bylo chráněno dvojitým dnem. Další ochranu představoval skleněný kryt nad kabinou pro cestující. Jedna dávka paliva by vydržela na 8 000 km.

Druhý projekt Ford Seattle-ite XXI (1962)

Kromě futuristického názvu („Seattle-ite” znělo jako „Satellite”) nabízel vůz mnoho zcela nových technologických řešení, a to vyměnitelné palivové články, počítačovou navigaci, uspořádání šesti kol a rychlý prakticky letecký design.

Kompaktní jaderný reaktor byl umístěn v přední části vozu před kabinou řidiče. Byl postaven technomodel v měřítku 3:8, takže výše uvedená fotografie je jen optickým klamem. Není těžké uhodnout, jak dopadly tyto a další projekty zahrnující využití jaderné energie u vozidel. Složitost a nebezpečnost provozovaných reaktorů je ukončila. Přispěl k tomu i vtip, který koloval mezi diskutujícími o projektu Ford Nucleon:

„V důsledku nedodržení rychlostního limitu došlo ke srážce dvou aut. Počet mrtvých byl 200 000.“

Z důvodu autorských práv nemůžeme ve článku použít autentické fotografie. Nicméně při zadání názvu do vyhledávače se vám koncepty vozů objeví. ZDE můžete vidět například 3D model Fordu Nucleon.

autor: – skm –
foto: Pixabay


Štítky: , , , , ,