CBD-konopi

Nafukovací letadlo a další bizarnosti s křídly. Někdy dokonce i létaly

Různé / 26. 9. 2020

Někdy stálo u jejich zrodu zadání ze strany armády, jindy ambice a představivost konstruktérů. Škoda, že některé stroje se nakonec ani neodlepily od země. Vzdušené moře nad našimi hlavami by bylo daleko pestřejší.

 

Caproni Ca.60 Noviplano

     

Co se stane, když zkombinujete námořní parník a letadlo? Vznikne Caproni Ca.60 Noviplano! Letadlo s devíti páry křídel a délkou 23 metrů navržené pro 100 (!) cestujících provedlo svůj první experimentální let v roce 1921. 4. března letadlo vzlétlo ze země, zvedlo se do výšky 18 metrů, ale začalo se hroutit a spadlo do vody. Oba piloti zemřeli. Majitel plánoval opravu, ale náklady na obnovu stroje byly příliš vysoké a projekt byl ukončen.

 

Blohm und Voss BV 141

Během druhé světové války byl v nacistickém Německu vyroben tento speciální průzkumný letoun. Hlavním cílem vývojářů bylo umístit kokpit tak, aby z něj pilot měl výborný výhled. I přes neobvyklý tvar si piloti všimli dobré ovladatelnosti stroje. Letoun však měl řadu dalších nedostatků a nebyl uveden do sériové výroby.

 

McDonnell Douglas X-15

   

Americký experimentální raketový motor s raketovým motorem byl prvním hypersonickým letounem s posádkou, který dokázal v padesátých letech minulého století zvládnout vesmírný let s posádkou na suborbitální výšce. V roce 1963 se X-15 podařilo vyšplhat do výšky 107 kilometrů a dosáhnout rychlosti 7274 km/h. Jedním ze zkušebních pilotů tohoto raketového letadla byl legendární Neil Armstrong – první muž na Měsíci.

 

Convair Pogo

Stíhačka Convair Pogo s vertikálním vzletem a přistáním byla vyvinuta v padesátých letech ve Spojených státech, aby chránila lodě, nikoliv však letadlové lodě, před leteckými útoky. Vzhledem k neobvyklému tvaru startovala tato kolmo jako raketa, zatímco pilot ležel na zádech v kokpitu. A až ve výšce 150 metrů mohl letoun přejít do vodorovné polohy. Navzdory úspěšným testům americké námořnictvo tento pozoruhodný program ukončilo.

Mohlo by vás ještě zajímat:  Je vše napsáno na čele?

 

Lockheed SR 71 Blackbird

 

Tento americký strategický nadzvukový průzkum vypadá tak moderně, že jen těžko uvěříte, že se začal využívat už v roce 1966. Dokázal letět třikrát rychleji než zvuk.

 

Bell P-39 Airacobra

Americký stíhač z druhé světové války, Bell P-39 Airacobra vypadá docela jako normální letadlo. Ale jen navenek. Hlavním rysem stroje bylo to, že motor je v něm umístěn za pilotem a hřídel od motoru k vrtuli prochází přímo skrz kokpit, mezi nohama pilota. A to, jak si dovedete představit, se stalo námětem mnoha vulgárních vtipů mezi piloty pozemním personálem. Během druhé světové války bylo do SSSR dodáno téměř pět tisíc těchto letadel a právě na Airacobře získal legendární pilot Pokryškin 48 ze svých 59 sestřelů.

 

Vought V-173

 

Tento zázračný stroj vypadal tak podivně, protože mohl vzlétnout téměř svisle. Vought V-173 byl vytvořen německým konstruktérem letadel Zimmermannem, který emigroval do Spojených států, aby dokázal možnost vzletu při nízké rychlosti a malém zrychlení. A také to dokázal. Projekt byl ukončen v roce 1947 a na jeho základě byl vytvořen experimentální stíhací letoun Vought XF5U, známý také jako „Létající palačinka“.

 

Goodyear Inflatoplane

 

Americký experimentální nafukovací letoun. V roce 1956 americká armáda objednala jeho konstrukci od známého výrobce pneumatik Goodyear, s tím, že má dodat letadlo, které by bylo možné v pevném kontejneru shodit na zem a poté jej během několika minut uvést do letuschopného stavu. Podařilo se- Navržené letadlo bylo možné nafouknout za 15 minut, rozpětí křídel bylo 6,7 m a palivová rezerva umožnila doletět 630 km rychlostí 116 km/h. Během testů ale jeden pilot zemřel v důsledku závady a v roce 1973 byl projekt uzavřen.

Mohlo by vás ještě zajímat:  Leonardo da Vinci, tajemství neberou konce

 

Convair V2 Sea Dart

Experimentální americký nadzvukový letoun, který mohl vzlétnout i přistávat z vodní hladiny. První let tohoto zázraku leteckých technologií se uskutečnil v roce 1953. V roce 1954 došlo během testování k tragédii. Letadlo havarovalo ve vzduchu a zkušební pilot zahynul. Letoun nebyl nikdy uveden do sériové výroby.

skm

Obr.: www.flickriver.com, archiv autora

 

 

 

 


Štítky: , , , ,





Mohlo by se vám líbit