Zničila slavného amerického režiséra Orsona Wellese kletba brazilského šamana?

Různé / 18. 6. 2019

Film amerického herce a režiséra Občan Kane z roku 1941 odborníci považují za naprostou špičku světové kinematografie, ne-li rovnou za nejlepší film na světě. Svému tvůrci, režisérovi a zároveň představiteli titulní role Orsonu Wellesovi (1915-1985), však štěstí nepřináší. Následující filmy pro něj znamenají jen problém za problémem – až do jeho smrti. Ale proč?

Plakát k filmu „Občan Kane“ (1941)

Až teprve nedávno vyšlo najevo, že za vším nestojí jen obyčejná smůla, ale rovnou prokletí brazilského šamana. K němuž ovšem Welles nemálo přispěl svým až příliš neuspořádaným a dobrodružným životním stylem. Když v 15 letech osiří, může si dělat, co chce, a náležitě toho využije. V irském Dublinu se vrhá na dráhu herce a novináře, v Maroku a Španělsku se živí psaním brakové literatury a vyzkouší si i práci toreadora v koridě. V roce 1931 pro změnu zase cestuje s kočovnou divadelní společností po Spojených státech.

Wellesova kariéra začíná strmě stoupat od roku 1934, kdy debutuje v rozhlase ve hře Panic. Úspěch u posluchačů mu otevírá dveře k dalším příležitostem. Vrcholu své rozhlasové dráhy dosahuje v roce 1938 maximálně realistickým ztvárněním sci-fi díla svého téměř jmenovce H. G. Wellse (1866-1946) „Válka světů“. K přijímačům přitáhne neuvěřitelných šest milionů posluchačů! A zmate je tak, že řada z nich si myslí, že jde o skutečnou reportáž a ne jen o rozhlasovou hru.

Poprask, jaký Válka světů způsobuje na veřejnosti, k Orsonu Wellesovi záhy přiláká zájem filmového průmyslu. Hollywoodská společnost RKO s ním roku 1940 podepisuje do té doby nevídanou smlouvu na dva filmy s rozpočtem 225 000 dolarů. Pětadvacetiletý Welles nezklame a jako první natáčí na tehdejší dobu značně kontroverzní dílo „Občan Kane“. Příběh tiskového magnáta bez skrupulí, který „dostal vše, co chtěl, a o vše také přišel“, však útočí na americké ideály, dobro zde není odměněno a zlo potrestáno. Před komerčním propadem film nezachrání ho ani Oscar za scénář. Přesto natáčí druhý studiem objednaný film, moralitní variaci na téma sňatku z lásky a pro peníze „Skvělí Ambersonovi“.

Mohlo by vás ještě zajímat:  Zázračné schodiště v Santa Fé. Podařilo se odhalit jeho tajemství?

V té době, po útoku na Pearl Harbour, však Wellesovi hrozí odvod do armády a studio proto svoji hvězdu začátkem roku 1942 „uklízí“ do Brazílie. Welles tam má za milion dolarů natočit dokumentární film „To všechno je pravda“ o karnevalu v Riu, který by ukázal jednotnost a souznění všech tří Amerik, Severní, Střední i Jižní, v boji proti fašismu.

Orson Welles při natáčení v Brazílii (1942)

Welles si však tuto zakázku přebere po svém. Jenom karneval se mu zdá málo. Chce do filmu „nacpat“ také další témata – chudé rybáře jangadeiros, Orson Welles při natáčení v Brazílii (1942)příběh samby a kořeny jazzu, přátelství chlapce a býčka určeného k zabití v koridě, těžbu nerostných surovin nebo nešťastnou lásku. Film zjevně začíná přerůstat režisérovi přes hlavu a od USA zatím pronikají zprávy o divokých mejdanech, chaotickém natáčení, o penězích vyhozených z okna. To nový, právě ustavený prezident RKO nehodlá tolerovat, celý projekt jako „obrovskou chybu“ nekompromisně ruší a Wellese povolává zpět do Států.

Charismatický mladý Američan ovšem zatím v Riu zamýšlí natočit také opravdový obřad vúdú a v tom smyslu osloví jednoho místního šamana. Sám o tom vypráví: „Byl to čaroděj, který ovládá tajemnou magii vúdú. Narazil jsem na něj v Rio de Janeiru v Brazílii. Natáčeli jsme tam dokumentární film a tak jsem zorganizoval – a nebylo to snadné – natočení filmu o vúdú. Měl jsem smůlu. Z Hollywoodu jsem dostal zprávu, že prezident filmového studia byl odvolán. Musel jsem štábu oznámit, že natáčení končí. Najednou nebyly peníze na natáčení obřadu a věcí s tím spojených a ten čaroděj to vzal jako velkou urážku. Byl jsem zděšen. Na mém psacím stole ležely desky se scénářem a celý ten svazek byl proražen dlouhou ocelovou jehlou. K ní bylo přivázáno dlouhé vlákno červené vlny. To bylo znamení vúdú,“ vypráví Welles o šamanově pomstě.

Mohlo by vás ještě zajímat:  Kam se ztratilo zlato Inků? Podle legend září zeleným světlem…

To, co viděl, pochopil tak, že šaman jeho „brazilský“ film a zřejmě i jeho samotného proklel. A skutečně to také vypadá, že ano. Po ztrátovém Občanu Kaneovi studio prodělalo i na Skvělých Ambersonových a Welles dostal ve svých dvaceti sedmi letech nálepku režiséra, který není schopný natočit komerčně úspěšný film. Podle svých životopisců se z toho již nikdy nevzpamatoval.

Wellesův spolupracovník Peter Bogdanovich (nar. 1939), který s ním psal jeho autobiografii, krach natáčení v Brazílii vidí takto: „Welles nikdy neměl takovou příležitost udělat tak dobrý film. Vím, že Orson si vždycky myslel, že byl proklet spolu s celým brazilským podnikem. Orson byl hrozně pověrčivý, věřil v kouzla, černou i bílou magii a myslím, že tomu všemu věřil doslova. Že cítil, že ten film byl zakletý, a že ta kletba na něj působí. Myslím, že ho to pronásledovalo až do smrti.“

A zdá se, že to je pravda. Welles svého Občana Kanea již nikdy nepřekonal. Jako režisér sice natočil ještě 13 celovečerních filmů, jejich jména dnes běžnému divákovi naprosto nic neřeknou. Dalších 13 filmů nikdy nedokončil, včetně toho „brazilského“.

Brazilský šaman (ilustrační foto)

Zpracovat historický filmový materiál do finální podoby se podaří až v roce 1993 Wellesovu pokračovateli Billu Krohnovi. Po řadě obtíží se získáním finančních prostředků a smrti jednoho spolupracovníka na rakovinu i on uvěří, že film je prokletá. Proto se obrátí na americkou šamanku brazilského původu Linu de Souza, aby kletbu zrušila. Ta nejprve rozhodí po stole pár mořských mušliček a „přečte“ z nich, k čemu vlastně došlo. Dospívá k názoru, že ten, kdo tu kletbu udělal, odvedl dobrou práci. Nakonec však přece jen prokletí zlomí a dokončení filmu už nic nestojí v cestě.

Mohlo by vás ještě zajímat:  Patřily Velikonoční ostrovy kdysi Egypťanům?

„Nemám o kletbách žádnou povědomost, nevím, odkud pocházejí, ani kam jdou, ale myslím si, že jedna kletba na mě působila jedenáct let a jsem šťasten, že jsem našel někoho, kdo o kletbách věděl víc než já, protože si myslím, že jinak bych ten film nedokončil“, uzavírá celou historii Wellesův následovník Bill Krohn.

Jitka Lenková

Obr. c2rio.rezdy.com, IMDb, facebooku, youtube

 

 

 

 

 


Štítky: , , , ,





You might also like