Jeskyně nacistických pokladů – hotový zázrak

Různé / TOP články / 7. 1. 2020

V rakouském Alteussee v solných dolech, v nichž byla zastavena těžba, střežil restaurátor Karl Selber začátkem roku 1945 neobyčejnou sbírku uměleckých děl. V labyrintu jeskyň a spletitých chodeb byly uloženy tisíce nejrůznějších obrazů u soch, které byly na Hitlerův osobní rozkaz uloupeny a svezeny do tohoto podzemního úkrytu.

Když se k Alteussee blížila spojenecká vojska, došel Selberovi Hitlerův rozkaz: „Zničit podzemní umělecký depozitář. Žádné umělecké dílo, které patří mně, se nesmí dostat do rukou nepříteli!“

Nesplnil rozkaz

Hitlera ani nenapadlo, že by strážce pokladu Selber rozkazu neuposlechl. Ale Selber nedokázal umělecká díla zničit. S pomocí rakouských partyzánů zavalil všechny vchody do solných dolů, ale bedlivě dbal, aby vnitřní prostory zůstaly neporušeny. A pak jen čekal na spojenecká vojska.

Prvnímu spojeneckému důstojníkovi, který po odstranění závalu vstoupil do dolu, se úžasem zatajil dech. Světlo pochodní ozařovalo hned Michelangelovu sochu Madony s dítětem, hned zase Rembrandtovo či Rubensovo plátno. To, že se je podařilo zachránit, nelze označit jinak než za zázrak.

Tak bylo po pěti letech utajování odhaleno jedno z Hitlerových tajemství, Hitler totiž už před válkou pomýšlel na to, vybudovat ve městě svého dětství Linci velkolepou obrazárnu. Ale k tomu potřeboval umělecká díla — sochy, obrazy, grafiku. Válka tento problém vyřešila.

Pořád je co hledat

V patách za hitlerovskými armádami postupovaly skupiny nacistických teoretiků umění a všechno nejlepší z kulturních pokladů obsazené země vybíraly pro lineckou galerii. Ponenáhlu se tak ze starých solných dolů stalo skladiště pokladů. Svážela se sem nejenom kořist speciálních odborných skupin, ale ani sám Hitler nepohrdl nějakým tím „suvenýrem“ z okupované země, kterou navštívil, a leckteré umělecké poklady si odvezl s sebou osobně. Tak například v Praze na Hradčanech sice strávil jen jednu jedinou noc, ale i ta mu postačila, aby si na hradě vybral drahocenné gobelíny, které nechal nazítří odvézt do Říše.

Mohlo by vás ještě zajímat:  Byl Homér keltský bard a Trója oppidum kdesi na severu? Překvapivé, ale možné

Po válce se mnoho znovu nalezených uměleckých děl vrátilo dřívějším majitelům. Ale historie naloupených pokladů není ještě uzavřena. Ani 75 let po válce není dosud nalezeno přes 600 uměleckých děl.

Mnohé z nich mají Němci, nebo soukromí sběratelé, kteří se neodvažují svým vlastnictvím pochlubit. A mnohé z nich zase prodali a zašantročili nacističtí pohlaváři výměnou za možnost uprchnout do Jižní Ameriky.

Pořád je tedy ještě po čem pátrat…

-skm-

Obr.: Spiegel, degenerate-art. Forbes, wikipedia


Štítky: ,





You might also like